another webs www.biketraily.cz www.rodinanakole.cz www.ceskonakole.com www.roadguide.cz
2 1 2 7 km

Moravský kras

Tento okruh je trochu atypický. Nevede odněkud někam, ale cesta se neustále motá v jedné oblasti. Jsou zde rozcestí, kde se mihneme dvakrát či třikrát, ale pokaždé pak vyrazíme jiným směrem. Přesto zdaleka nevyčerpáme všechny možnosti. Ty jsou téměř nekonečné a dokážou vykouzlit desítky kilometrů hravého trailu. Výhoda relativní blízkosti města je pak nasnadě. Jednoduše přizpůsobíte délku švihu časovým možnostem nebo počasí.

technická náročnost
3/5, střední
časová náročnost
2/5, 2–4 hodiny

Vyjíždíme z parkoviště u supermarketu v Židenicích a náš vyzyvatel je nepřehlédnutelný − televizní vysílač Hády. Bereme jej ztečí přes bývalé vápencové lomy. Závěrečnou část nepříjemného výšlapu absolvujeme po žluté značce a už stojíme přímo pod vysílačem.

Od něj pokračujeme ještě kousek po žluté značce, až se dostaneme k šotolinové cyklostezce, kterou zde nechalo město vytvořit k podpoře zdraví svých obyvatel. Původní úzká pěšinka naštěstí zůstala z velké části zachována a není těžké ji objevit. Uhýbáme doprava směrem k silnici a podél ní si užíváme první kilometry špičkového bikování.

Jakmile opustíme sousedství cyklostezky, ztrácíme poněkud přehled. Začínáme hvězdicovitě prověřovat všechny možnosti lokality. Za pomyslné centrum můžeme označit ranč U Jelena, kolem nějž projedeme dokonce čtyřikrát. Je to dané jeho strategickou polohou v údolí uprostřed oblasti, po pár stovkách metrů vždy údolí opustíme a vyrazíme vstříc výbornému ježdění. Nejdříve se vydáme těžkým výjezdem nahoru k Mokerské myslivně, Hostěnickému propadání a sjedeme k jeskyni Pekárna a blízkému vývěru vody. Mihneme se kolem Jelena a zamíříme k Muchově boudě.

Cestou k ní je na široké lesní cestě klopenka, kterou mají podle vyhlazených stěn brněnští bikeři rádi. Dál nás čeká dlouhé technické a bolestivé stoupání na Hornek. Odměna ale stojí za námahu, sjezd začíná nenápadně, ale pak se parádně zlomí, povrch se stane náročnějším a vše končí jízdou korytem potoka. Znovu míjíme Jelena a stoupáme – nyní výjimečně po asfaltu − směrem k Ochozi u Brna. Tady lze doplnit energii a s plnými žaludky sjet po modré značce k Pekárně.

Já za to nemohu! Nebo jo?
Tentokrát vytlačíme kola až k jejímu ústí a podíváme se dovnitř. Potom po zelené vyrážíme k rybníku Hádek, zde uhneme doleva a po luční pěšince stoupáme k Ochozi. Z ní jedeme opět špičkovým kamenitým singlem, na němž jsme začínali, až k rozcestí Kopaniny. Tady nastává změna – nevracíme se přes Hády, ale dáváme se vpravo na extrémně rychlý, ale nikoli netechnický sjezd po zelené značce k Resselově hájovně. Odtud ukrajujeme poslední terénní stovky metrů Těsnohlídkovým údolím ke Svitavě. Zpátky do centra se dá dostat po levém břehu asfaltovou cyklostezkou nebo přejet železniční most a upřednostnit cestu chatovou osadou.

Brněnské překvapení
Projet okruh úplně stejně bych podruhé nedokázal. V paměti mi utkvěla různá místa – těžké výjezdy i dokonalé sjezdy, kilometry krásných pěšinek ve smíšených lesích. Ale už bych nedal dohromady, jak po sobě následovaly, který trail byl v jakém místě. Naštěstí žijeme v době navigací, které umí naše zážitky zaznamenat. Ale popisovat detailně tento záznam nemá smysl.

Raději si jej stáhněte nebo obkreslete z mapy a vyrazte do terénu. Hned za Brnem leží mnohými nepoznané bikové eldorádo, kde můžete nakroužit desítky kilometrů, aniž byste opustili les. A stezky tu nejsou ledajaké – i zkušený biker tu najde prostor pro adrenalinový zážitek.

TIP na další den
Pro snazší začátek druhé trasy pojedeme z Hlavního nádraží v Brně vlakem do České u Brna. Po červené turistické značce překonáme technický výjezd a lehký sjezd do Jinačovic. Dáme se na zelenou turistickou značku, která se spojí s modrou, pěknou cestou lesem s technickým stoupáním dojedeme k legendárnímu sjezdu U Tří křížů. Na okraji Veverské Bítýšky se dáme kousek po silnici doleva, až se po levé straně ve svodidlech udělá mezera, kde přes lávku pojedeme po žluté turistické značce, která nás povede po levém břehu přehrady technickým trailem až k přístavišti.

Projedeme promenádu kolem vodní nádrže k chatařské oblasti Rakovec, kde se dáme po červené doleva. Odbočíme po modré znovu doleva směr Žebětín. Dále pokračujeme po žluté, přejedeme dálnici D1, odbočíme doleva po zelené, ta nás dovede do obce Střelice. Odsud se vrátíme vlakem do Brna. Pro delší výlet můžeme pokračovat parkem Bobrava po modré značce přes Želešice a dále po polních cestách k nákupnímu centru Olympia Modřice a pak po cyklostezce až do centra Brna. Delší trasa měří zhruba 70 km.

Text a foto: Karel Kuchler

DETAIL TRASY A INFO O OBLASTI

Uložit GPS záznam trasy ve formátu GPX.

Uložit mapu k tisku ve formátu JPG.

délka okruhu: 53 km

převýšení: 1160 m

charakteristika trasy: okruh vedený téměř výhradně po cestách a pěšinách v listnatých a smíšených lesích, řada možností k jeho zkrácení nebo naopak prodloužení

doporučené kolo: XC full či hardtail, velké zdvihy nejsou nezbytné

doporučená mapa: Shocart č. 144 – Okolí Brna, Moravský kras, 1:60 000

turistické zajímavosti v okolí: naučná stezka Hády a údolím Říčky, volně přístupná jeskyně Pekárna, menší jeskyně Netopýrka a Malčina, Ochozská jeskyně (pro veřejnost otevřena jen několikrát do roka), Hostěnické propadání, vývěry Říčky, obřanská zřícenina, zřícenina Horákovského hradu, lom Hády, přírodní rezervace Hádecká planinka a Velký Hornek

nejbližší cykloservisy a prodejny: prodejna Pell's, www.pells.cz, Cyklos Brno, www.nejlevnejsi-kola.cz, HaPe sport, www.hape.cz

kdy vyrazit: kdykoli, po deštích jsou některé úseky rozbahněné

ubytování a občerstvení: řada možností ubytování i stravování v Brně nebo Ochozi u Brna, dále na Ranči U Jelena (www.rancujelena.cz), občerstvení také na Muchově boudě v údolí Říčky

( 0 )
www.biketraily.cz | www.rodinanakole.cz | www.ceskonakole.com | www.roadguide.cz