another webs www.biketraily.cz www.rodinanakole.cz www.ceskonakole.com www.roadguide.cz
2 1 2 7 km

Kokořínsko

Dubou najdete na samém okraji Kokořínska. Nejznámější místa regionu leží spíše na jih od ní, ale i severozápad je turistickým rájem. Na malém území se tu nabízí hustá síť stezek, rybníků i zajímavých skalních útvarů. Z pohledu bikera jde o lokalitu nebývale koncentrovaných zážitků.

technická náročnost
2/5, lehká
časová náročnost
3/5, 4–6 hodin/y

Rozjetí obstará stoupání délky pár stovek metrů po hlavní silnici směrem na Mělník, na horizontu opouštíme provoz a odbočujeme na cestu vpravo. Prosmýkneme se kolem Dubové hory, najdeme si modrou značku, pak zelenou a dojedeme na rozcestí kousek od zříceniny hradu Čap. I když na památky nejste, nebraňte se krátké zajížďce.

Na místě, kde hrad od 14. století stával, není už po stavbě ani stopy. Výjimku tvoří snad jen do pískovce vyhloubený sklep v podobě díry o průměru zhruba tří metrů. Za zmínku ale stojí zdejší rozhled. Ze skalní plošiny, jíž vévodí bizarní útvar v podobě „bambule“, máte České středohoří jako na dlani. V těchto místech začíná trasa dokonale plnit očekávání – borové lesy, písčité pěšinky, skalky.

Kopce jsou tu dost dlouhé na to, abyste si užili sjezdy, ale ne tak dlouhé, aby vás zbytečně vyčerpaly výjezdy. Před námi jsou Martinské stěny – krásný úsek, kde se pěšinka hravě klikatí po okraji strmé rokle. Průměrně zdatný biker to ocení, ti se slabšími nervy mohou jet po paralelní lesní cestě, kde vede dokonce značená cyklotrasa. Žlutá nás posléze nasměruje pod Husu, jeden z nejvýznamnějších útvarů v okolí. Název nejspíš odráží podobu vrcholové skály, která připomíná tělo sedícího ptáka.

Odsud jedeme na rozcestí nad Kravími doly a spustíme se strmým sjezdem dolů do malé vesničky Hvězda. Obdivovatelé lidové architektury tu najdou řadu krásných chalup nebo starobylou kapličku. Trochu barbarsky kolem památek jen projíždíme a noříme se zase mezi stromy. Zelená značka se tu plynule klikatí a houpe, až je těžké uvěřit, že pěšina nebyla uměle vytvořena zkušeným stavitelem bikových trailů.

Asfaltové koření
Sečteme-li délku dnešních asfaltových úseků, netvoří určitě o moc více než pět kilometrů. První zhruba 500 m dlouhý přesun absolvujeme nyní a dostaneme se tak pod hrad Ronov, který leží na 552 m vysokém kuželu. Je možné vydrápat se nahoru, ale lze jej i symbolicky objet. Do paměti GPS přístroje vpisujeme předpisové kolečko a loukou se spouštíme do Stvolínek.

Za občerstvením, pokud je nutné, se lze vydat do Kravař, kde je prověřená hospoda, a pak pokračovat ze Stvolinek k Dolanskému rybníku. Tady nás zaujme krásná výpusť vytesaná do skály. Ještě hezčí spojení kamene, vody, mechu a lidské tvořivosti můžeme obdivovat o kousek dál na přemostění náhonu mlýna poblíž Hrázského rybníka. Tahle místa si říkají o krátké zastavení a minimálně o jednu pěknou fotografii. Čekají nás Holany a pak méně záživný úsek po polních cestách.

Stejně jako lze objet Ronov, je možné obkroužit i další dominantu kraje – Vlhošť, prosmýknout pod pískovcovými útvary hojně využívanými lezci a zamířit stále po modré značce zpět do hloubi lesa. Cesta tu vede snad sto metrů velmi úzkou a hlubokou průrvou mezi skalami a vytváří tak nejefektnější místo okruhu. Dál uháníme modrou značkou po kraji lesa. Opět geniální singl.

Návrat do bikového ráje
Chvíli sledujeme cestu, po níž jsme jeli už dopoledne. Ale jen blázen by si stěžoval. Dojedeme po ní opět k Martinské stěně, kde si zopakujeme focení, protože konečně pořádně vylezlo sluníčko. Pak si naše pláště opět osahávají zatím nepoznaný terén. Zelená nás vede kolem velkých skalních útvarů Krápník a Tisícový kámen, a opět nám chystá skvělé bikové zážitky.

Písčitá pěšinka v borůvčí dovoluje svižnou a přitom zábavnou jízdu bez zbytečných změn rytmu. Sjezd z vrchu Kostelec ale už vede po širší lesní cestě, ta se mění v panelovou cesta vedoucí do Pavlíček. Tady lze elegantně prodloužit okruh o dalších zhruba deset kilometrů – po žluté do Zakšína, kolem Pustého zámku a po zelené do Dubé. Nebo ještě náročněji přes nenápadný vrch Nedvězí s kruhovým výhledem na velkou část Čech.

Poslední terénní vložka tak spočívá v překonání Dubové hory a návratu na parkoviště. GPS mi ukazuje téměř 58 km naplněných špičkovým ježděním. Lokalita je určitě jedno z nejzábavnějších míst, kam v regionu zamířit.

TIP na další den
Z Dubé je možné vyrazit za atraktivními terény všemi směry. Druhý den se tedy vydáme po žluté TZ kolem zámeckého parku Nový Berštejn ke kapli Sv. Barbory (malá odbočka z trasy), přes Vrchovany na Berkovský kopec se zříceninou hradu Starý Berštejn (pro pohodlnější z nás je tu možnost objet pahorek zleva), dále ke kopci Šedina, nahoře s bukovým pralesem a krásným výhledem. Stále po žluté dojedeme až do Starých Splavů – zde je možnost občerstvení i koupání.

Dále po červené nebo souběžné cestě kolem Holého vrchu k rozcestí se zelenou TZ (možná pěší návštěva Braniborské jeskyně) a dále po červené – pěšinka s krátkými technickými pasážemi nahoru i dolů do Jestřebí. Zde je zřícenina hradu na skále i možnost výborného oběda. Dále po červené dojedeme do Zahrádek, zde je kostel Sv. Barbory, unikátní socha vousaté sv. Starosty, vyhořelý zámek, park. Dále po modré alejí přes bažantnici do Holan, po zelené údolím Roklice (pískovcové skály, Chudý hrádek na skalním ostrohu) do Dřevčic, dále do Pavlíček a po silnici zpět do Dubé. Okruh měří kolem 50 km.

Text a foto: Karel Kuchler

DETAIL TRASY A INFO O OBLASTI

Uložit GPS záznam trasy ve formátu GPX.

Uložit mapu k tisku ve formátu JPG.

délka okruhu: 58 km

převýšení: 1080 m

charakteristika trasy: okruh vedený téměř výhradně terénem, velká část po lesních pěšinách, nenajdete zde mnohakilometrová stoupání, ale i řada kratších výjezdů prověří síly

doporučené kolo: postačí XC full či hardtail, velké zdvihy nejsou nezbytné

doporučená mapa: Shocart č. 110 – Kokořínsko, 1:60 000, případně podrobnější mapa Geodézie On Line Kokořínsko, 1:25 000

GPS ke stažení na www.iVelo.cz/stahuj

turistické zajímavosti v okolí: řada skalních útvarů (Husa, Čap, skály na Vlhošti), Máchovo jezero, jeskyně, unikátní městečko Úštěk, hrádek Helfenburk v romantickém údolí postupně opravovaný a chráněný partou nadšenců, kostely v Zahrádkách i Kravařích

nejbližší cykloservisy a prodejny: Sport, servis, půjčovna a prodejna kol a lyží Paudera, Staré Splavy, Krále Václava 280, www.skipaudera.cz; Kur Sport Česká lípa, www.kursport.cz

kdy vyrazit: kdykoli, díky nižší nadmořské výšce a písčitým cestám se zde dá dobře jezdit i za horšího počasí

ubytování a občerstvení: občerstvení například v restauraci U Doušů v Kravařích, ve Skalce, v Holanech nebo více variant v Dubé, ubytování například v penzionu Ráj (www.penzion-raj.cz) přímo pod Vlhoštěm, seznam možností také na www.mestoduba.cz, řada dalších variant v kraji

( 1 )
www.biketraily.cz | www.rodinanakole.cz | www.ceskonakole.com | www.roadguide.cz